Termin używany wtedy gdy więcej czasu i pieniędzy zostało wydane na reklamowanie “ekologicznych” produktów, a nie na prawdziwe prośrodowiskowe praktyki. Okazuje się, że sprzedawanie produktów z ekologiczną etykietką bywa ratunkiem w trudnych czasach kryzysu.
Siedem Grzechów ekościemy wg badań firmy TerraChoice:
- Grzech Ukrywania Niekorzystnych Cech – gdy firma podaje błędne informacje na temat cech produktu np. energooszczędna elektronika wykonana z niebezpiecznych dla środowiska materiałów.
- Grzech Braku Dowodu – produkty oznaczone np. “certified organic” ale bez wiarygodnego certyfikatu.
- Grzech Braku Precyzji - produkty z oznaczeniem naturalne zawierają np. arsen, uran, rtęć też występujące w naturze ale szkodliwe i trujące.
- Grzech Braku Związku - np. produkty w opisie których podaje się dumnie, że nie zawierają CFC (chlorofluorowęglowodorów) podczas gdy tak naprawdę CFC zostało zakazane ok. 20 lat temu.
- Grzech Mniejszego Zła - np. “ekologiczne” papierosy czy “przyjazne dla środowiska” pestycydy.
- Grzech Białego Kłamstwa - firmy nielegalnie używaję ekologiczne znaki np. EcoLogo, lub Green Seal.
- Grzech Fałszywej Etykiety - umieszczanie fałszywych ‘ekopodobnych’ etykiet.
Co z tym zrobić? – John Grant, autor „The Green Marketing Manifesto” uważa, że największą innowacją byłoby sprawienie, aby produkty ekologiczne sprzedawane były jako „zwykłe” a nie aby zwykłe produkty sprzedawać jako ekologiczne.
Póki co wiele zależy od samych kupujących. Klienci najczęściej kupują nosem i oczami. Bo to właśnie zapach i opakowanie, a nie skład kosmetyku jest często zasadniczym bodźcem do zakupu. Dlatego przed zakupem produktu warto sprawdzać jego skład i jakie wiarygodne certyfikaty posiada produkt.
W Polsce nie ma jeszcze prawnej definicji ekokosmetyków. Ale są kosmetyki z uznanymi na całym świecie certyfikatami Soil Association, EcoCert, BDIH, Cosmebio. Więcej na temat certyfikatów na www.damabio.pl/certyfikaty
My natomiast życzymy wszystkim naszym klientom świadomych ekologicznych zakupów.
Zródło: Źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Greenwashing oraz publikacja Natalii Ćwik z Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Wybielanie za pomocą zielonego”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz